Materiały pomocnicze, rozwiązania zadań i arkusze egzaminacyjne – wszystko, czego potrzebujesz, aby zdać egzamin i rozwijać swoje umiejętności programistyczne.
Wykonaj aplikację konsolową oraz mobilną według wskazań. Udokumentuj obie aplikacje zrzutami ekranu i komentarzami zgodnie z opisem w części III instrukcji do zadania. W tym celu zaloguj się na konto Egzamin bez hasła.
Utwórz folder i nazwij go swoim numerem PESEL. W folderze utwórz trzy podfoldery: konsola, mobilna, dokumentacja. Po wykonaniu każdej aplikacji, jej pełny kod (cały projekt) skopiuj do odpowiedniego folderu. Dokumentację obu aplikacji w postaci zrzutów ekranu i dokumentu umieść w podfolderze dokumentacja.
Część I. Aplikacja konsolowa
Napisz program sortujący tablicę metodą przez wybieranie według zamieszczonej dokumentacji:
Sortowanie przez wybieranie – jedna z prostszych metod sortowania o złożoności O(n2). Polega na wyszukaniu elementu mającego się znaleźć na żądanej pozycji i zamianie miejscami z tym, który jest tam obecnie. Operacja jest wykonywana dla wszystkich indeksów sortowanej tablicy.
Algorytm przedstawia się następująco:
wyszukaj minimalną wartość z tablicy spośród elementów od i do końca tablicy
zamień wartość minimalną, z elementem na pozycji i
Gdy zamiast wartości minimalnej wybierana będzie maksymalna, wówczas tablica będzie posortowana od największego do najmniejszego elementu.
Założenia do programu:
Program wykonywany w konsoli.
Obiektowy język programowania zgodny z zainstalowanym na stanowisku egzaminacyjnym: C++ lub C# lub Java lub Python.
Sortowanie odbywa się malejąco, nie wykorzystujegotowych funkcji do sortowania oraz do szukania maksimum.
Sortowana jest tablica 10 liczb całkowitych. Tablica jest polem klasy.
Tablica jest wczytywana z klawiatury po uprzednim wypisaniu odpowiedniego komunikatu.
Wszystkie elementy posortowanej tablicy są wyświetlane na ekranie.
Klasa zawiera co najmniej dwie metody: sortującą i szukającą wartość najwyższą. Widzialność metody szukającej ogranicza się jedynie do klasy.
Metoda szukająca zwraca wartość, w zależności od przyjętej taktyki może być to wartość maksymalna lub index wartości maksymalnej.
Program powinien być zapisany czytelnie, z zasadami czystego formatowania kodu, należy stosować znaczące nazwy zmiennych i funkcji.
Dokumentacja do programu wykonana zgodnie z wytycznymi z części III zadania egzaminacyjnego.
Kod aplikacji (cały folder projektu) przygotuj do nagrania na płytę (skopiuj do folderu z numerem PESEL, do podfolderu konsola).
Część II. Aplikacja mobilna
Wykonaj aplikację mobilną za pomocą środowiska programistycznego dostępnego na stanowisku egzaminacyjnym oraz uruchom ją w dostępnym emulatorze systemu mobilnego.
Obraz 1a. Emulacja na urządzeniu Nexus 5X API 29 x86. Aplikację utworzono w Android Studio
Obraz 1b. Emulacja na systemie Android Oreo. Aplikację utworzono w MS Visual Studio
Na obrazach 1a i 1b przedstawiono działanie aplikacji mobilnej. W zależności od użytego środowiska programistycznego oraz emulowanego systemu wynik końcowy może nieznacznie się różnić.
Opis wyglądu aplikacji
Napis „Rejestruj konto”.
Napis „Podaj e-mail:”, a pod nim pole edycyjne z podpowiedzią o treści „email”.
Napis „Podaj hasło:”, a pod nim pole edycyjne do wprowadzenia hasła, realizuje ukrywanie hasła jak na obrazach 1a i 1b.
Napis „Powtórz hasło:”, a pod nim pole edycyjne do wprowadzenia hasła, realizuje ukrywanie hasła jak na obrazach 1a i 1b.
Przycisk o treści „ZATWIERDŹ”, jest on wyśrodkowany.
Obszar do wyświetlania komunikatów, jest on wyśrodkowany.
Działanie aplikacji
Po wybraniu przycisku ZATWIERDŹ jest sprawdzane:
Czy e-mail zawiera znak @.
Czy podane hasło jest równe powtórzonemu hasłu.
W obszarze do wyświetlania komunikatów pojawia się napis:
Na początku działania aplikacji: „Autor”, dalej wstawiony numer PESEL zdającego.
Po zatwierdzeniu, gdy e-mail jest niepoprawny: „Nieprawidłowy adres e-mail”.
Po zatwierdzeniu, gdy hasła się różnią: „Hasła się różnią”.
Po zatwierdzeniu, gdy nie wystąpiły błędy: „Witaj <e-mail>”, gdzie <e-mail> oznacza aktualnie wprowadzony adres e-mail.
Założenia aplikacji
Interfejs użytkownika zapisany za pomocą języka znaczników wspieranego w danym środowisku (np. XAML, XML).
Zastosowany typ rozkładu liniowy (Linear / Stack lub inny o tej idei).
Zastosowany kolor tła dla napisu „Rejestruj konto”: Teal (#008080) ,zgodnie z Obrazem 1a.
Zastosowany kolory czcionki: czarny i biały, zgodnie z Obrazem 1a.
Czcionka napisu „Rejestruj konto” jest wizualnie większa od pozostałych.
Pola edycyjne są rozciągnięte na całą szerokość ekranu.
Aplikacja powinna być zapisana czytelnie, z zasadami czystego formatowania kodu, stosować znaczące nazwy zmiennych i funkcji.
Dokumentacja do programu wykonana zgodnie z wytycznymi z części III zadania egzaminacyjnego.
Kod aplikacji (cały folder projektu) przygotuj do nagrania na płytę (skopiuj do folderu z numerem PESEL, do podfolderu mobilna).
Część III. Dokumentacja utworzonych aplikacji
Wykonaj dokumentację aplikacji utworzonych podczas egzaminu. W kodzie źródłowym aplikacji konsolowej utwórz nagłówek metody sortującej i szukającej, według wzoru umieszczonego w listingu 1. Nagłówek powinien znaleźć się w kodzie źródłowym nad metodą. W miejscu nawiasów <> należy podać nazwę funkcji, nazwy parametrów (lub słowo „brak”) oraz zwięzłe informacje (kilka słów) – zgodnie ze wzorcem. W miejscu autor należy podać swój numer PESEL
Listing 1. Wzór dokumentacji funkcji
/********************************************************
* nazwa funkcji: <tu wstaw nazwę funkcji>
* parametry wejściowe: <nazwa parametru> - <co przechowuje>
* wartość zwracana: <co zwraca funkcja - opis>
* autor: <numer PESEL zdającego>
**********************************************************/
Wykonaj zrzuty ekranu dokumentujące uruchomienie aplikacji. Zrzuty powinny obejmować cały obszar ekranu z widocznym paskiem zadań. Jeżeli aplikacja uruchamia się, na zrzucie należy umieścić okno z wynikiem działania programu oraz otwarte środowisko programistyczne z projektem. Jeżeli aplikacja nie uruchamia się z powodu błędów kompilacji, należy na zrzucie umieścić okno ze spisem błędów i widocznym otwartym środowiskiem programistycznym. Wymagane zrzuty ekranu:
z aplikacji konsolowej – konsola.jpg
z aplikacji mobilnej – mobilna.jpg
W edytorze tekstu pakietu biurowego utwórz plik z dokumentacją i nazwij go egzamin.
Dokument powinien zawierać podpisane zrzuty ekranu oraz zapisane informacje:
nazwę systemu operacyjnego, na którym pracował zdający
nazwy środowisk programistycznych, z których zdający korzystał na egzaminie
nazwy języków programowania użytych podczas tworzenia aplikacji
nazwę emulowanego urządzenia lub systemu, na którym uruchomiono aplikację mobilną
opcjonalnie komentarz do wykonanej pracy.
Dokumentacja powinna się znajdować w podfolderze dokumentacjaUWAGA: Nagraj płytę z rezultatami pracy. W folderze z numerem PESEL powinny się znajdować podfoldery dokumentacja, konsola, mobilna. W folderze dokumentacja powinny znaleźć się pliki: konsola.jpg, mobilna.jpg, egzamin. W folderze konsola: cały projekt aplikacji konsolowej. W folderze mobilna: cały projekt aplikacji mobilnej, ewentualnie inne przygotowane pliki. Po nagraniu płyty sprawdź poprawność nagrania. Opisz płytę swoim numerem PESEL i pozostaw na stanowisku, zapakowaną w pudełku wraz z arkuszem egzaminacyjnym.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 180 minut. Ocenie będą podlegać 4 rezultaty