Rekurencja

Rekurencja(rekursja) to sposób rozwiązywania problemów, w którym funkcja (lub metoda) wywołuje samą siebie jako część swojego rozwiązania. Możesz myśleć o rekurencji jako o podejściu do dzielenia problemu na mniejsze, bardziej zarządzalne części, aż do osiągnięcia sytuacji, która jest na tyle prosta, że można ją rozwiązać bezpośrednio.
Prosty sposób wyjaśnienia:
Wyobraź sobie, że masz stos książek i chcesz zliczyć, ile jest w tym stosie książek. Zamiast liczyć je wszystkie naraz, możesz zastosować rekurencję:
  1. Usunąć jedną książkę z góry stosu.
  2. Policzyć resztę stosu rekurencyjnie (czyli znowu usunąć jedną książkę, policzyć resztę itd.).
  3. Dodać 1 do wyniku z punktu 2 (bo usunęliśmy jedną książkę).
Kiedy dotrzesz do ostatniej książki, po prostu stwierdzasz, że w tym jednoelementowym stosie jest jedna książka. Następnie zaczynasz wracać, dodając 1 za każdym razem, kiedy powracasz do poprzedniego kroku, aż policzysz cały stos.
Kluczowe elementy rekurencji:
  1. Przypadek bazowy: To sytuacja, w której problem można rozwiązać bezpośrednio, bez dalszego wywoływania rekurencyjnego. W naszym przykładzie, gdy została tylko jedna książka.
  2. Wywołanie rekurencyjne: Funkcja wywołuje samą siebie z „mniejszym” problemem, który jest krokiem w kierunku osiągnięcia przypadku bazowego.
Dlaczego rekurencja jest ważna?
Rekurencja jest potężnym narzędziem w programowaniu, ponieważ pozwala na eleganckie rozwiązywanie złożonych problemów, takich jak przeszukiwanie i sortowanie danych, obliczenia na drzewach i grafach oraz wiele innych. Dzięki rekurencji kod często może być bardziej zrozumiały i krótszy niż odpowiednik iteracyjny (używający pętli).
Uwaga:
Rekurencja musi być używana ostrożnie, ponieważ niewłaściwie skonstruowana może prowadzić do nieskończonych wywołań i w konsekwencji do przeciążenia stosu (ang. stack overflow). Dlatego ważne jest, aby zawsze mieć przypadek bazowy, który kończy rekurencję, oraz upewnić się, że każde wywołanie rekurencyjne zbliża się do tego przypadku bazowego.