Zmienne w C++

Zmienna w C++ to podstawowy sposób przechowywania danych w programie. Można sobie wyobrazić zmienną jako pudełko, w którym możemy przechować informacje, które chcemy wykorzystać później w naszym programie. Każda zmienna w C++ musi mieć określony typ, który mówi, jaki rodzaj danych może przechowywać, na przykład liczby całkowite, liczby zmiennoprzecinkowe, znaki czy ciągi znaków.
int liczba; // Deklaracja zmiennej typu int (liczba całkowita)
double punkty; // Deklaracja zmiennej typu double (liczba zmiennoprzecinkowa)
char litera; // Deklaracja zmiennej typu char (pojedynczy znak)
Przypisywanie Wartości Po zadeklarowaniu zmiennej możemy przypisać jej wartość używając operatora =:
liczba = 10; // Przypisuje wartość 10 do zmiennej liczba
punkty = 3.14; // Przypisuje wartość 3.14 do zmiennej punkty
litera = 'A'; // Przypisuje wartość 'A' do zmiennej litera
Możemy także zadeklarować zmienną i przypisać jej wartość jednocześnie:
int rok = 2024; // Deklaracja i inicjalizacja zmiennej rok

Wykorzystanie Zmiennych

Zmienne możemy używać do wykonywania operacji, takich jak dodawanie, odejmowanie czy porównywanie wartości. Możemy też wykorzystać je do przechowywania wyników funkcji lub do sterowania działaniem programu.
int suma = liczba + 5; // Dodaje 5 do wartości zmiennej liczba i zapisuje wynik w zmiennej suma

Typy Zmiennych

C++ oferuje różne typy zmiennych, by lepiej pasowały do przechowywanych danych i zastosowań, na przykład:
  • int dla liczb całkowitych
  • double i float dla liczb zmiennoprzecinkowych
  • char dla pojedynczych znaków
  • string dla ciągów znaków (wymaga dołączenia biblioteki <string>)
  • bool dla wartości logicznych (prawda/fałsz)

Przykład Prostego Programu

Oto prosty przykład programu, który używa zmiennych:
#include <iostream>
using namespace std;

int main() {
    int liczba1 = 10;
    int liczba2 = 20;
    int suma = liczba1 + liczba2;

    cout << "Suma: " << suma << endl;

    return 0;
}
W tym programie deklarujemy trzy zmienne (liczba1, liczba2, suma), przypisujemy im wartości, sumujemy dwie z nich i wypisujemy wynik na ekran. Pamiętaj, że dobre nazewnictwo zmiennych jest kluczowe dla zrozumienia kodu. Nazwy powinny być opisowe i odzwierciedlać to, co dana zmienna reprezentuje lub jak jest używana.