Ostatnio zaktualizowane:
Metody
Metoda to blok kodu, który wykonuje określone operacje i może być wielokrotnie wywoływany w programie. Metody są częścią klasy i zawierają instrukcje, które wykonują określone zadania, takie jak obliczenia, operacje na danych czy wyświetlanie informacji. Metody pomagają: Składnia metody w C# Metoda składa się z kilku elementów: Przykład prostej metody: Wyjaśnienie: Wywoływanie metody Aby skorzystać […]
Zaktualizowano: 2024-09-23
Czytaj więcejPodstawowe pojęcia programowania obiektowego
Czym jest programowanie obiektowe (OOP)? Programowanie obiektowe (ang. Object-Oriented Programming) to paradygmat programowania, w którym program jest modelowany jako zbiór obiektów. Każdy obiekt reprezentuje element rzeczywistości (np. samochód, ucznia, książkę), posiada właściwości i zachowania (czyli metody). Obiekty te współpracują ze sobą, wykonując operacje, które pozwalają na rozwiązanie konkretnego problemu. Główne pojęcia programowania obiektowego: 1. Klasa […]
Zaktualizowano: 2024-09-23
Czytaj więcejWstęp do Programowania Obiektowego
Programowania Obiektowego – Klasa i Tworzenie Obiektu w C# Czym jest programowanie strukturalne? Programowanie strukturalne to podejście do tworzenia programów, które opiera się na pisaniu funkcji/procedur i zmiennych, które są oddzielnie definiowane i przetwarzane. Każda funkcja pełni konkretną rolę, ale dane i logika są rozproszone po całym kodzie. Przykład w programowaniu strukturalnym (C#): Załóżmy, że […]
Zaktualizowano: 2024-09-22
Czytaj więcejKonstruktor
Co to jest konstruktor? Konstruktor to specjalna metoda w klasie, która jest wywoływana automatycznie, kiedy tworzony jest nowy obiekt tej klasy. Służy do inicjalizacji obiektu, czyli ustawiania wartości początkowych dla pól (właściwości) tego obiektu. Przykład prostego konstruktora: Konstruktor Samochod() inicjalizuje pola Marka i Model domyślnymi wartościami: „Nieznana” i „Nieznany”. Po utworzeniu obiektu auto wywołujemy metodę […]
Zaktualizowano: 2024-09-22
Czytaj więcejRola operatora „this”
Operator this to specjalne słowo kluczowe w C#, które odnosi się do bieżącego obiektu (instancji klasy), na którym pracujemy. Można go używać w metodach, konstruktorach i właściwościach klasy, aby odwołać się do pól i metod należących do konkretnej instancji tej klasy. Mówiąc prościej, operator this pozwala nam: Podstawowe zastosowanie this Najczęściej używamy operatora this w […]
Zaktualizowano: 2024-09-22
Czytaj więcejModyfikatory dostępu
Modyfikatory dostępu w C# to słowa kluczowe, które określają, z jakiego poziomu (czyli z jakiej części programu) można uzyskać dostęp do danej klasy, metody, pola lub właściwości. Dzięki nim programista może kontrolować, które elementy klasy są dostępne „na zewnątrz”, a które są chronione przed dostępem z innych klas lub przestrzeni nazw. Rodzaje modyfikatorów dostępu W […]
Zaktualizowano: 2024-09-22
Czytaj więcejPola klasy
Pola klasy to zmienne zdefiniowane wewnątrz klasy, które przechowują dane dotyczące obiektów tej klasy. Każdy obiekt klasy posiada własną kopię pól, chyba że są to pola statyczne (wspólne dla wszystkich obiektów). Pola są częścią stanu obiektu i mogą być używane do przechowywania informacji, takich jak liczby, ciągi znaków, wartości logiczne i inne dane. Pola są […]
Zaktualizowano: 2024-09-22
Czytaj więcej