Co to jest zmienna?
Zmienna to „pojemnik” w programie, w którym przechowujemy dane. Każda zmienna musi mieć nazwę, która pozwala programiście i komputerowi zrozumieć, co przechowuje. Dobrze dobrana nazwa zmiennej pomaga w lepszym rozumieniu kodu, szczególnie gdy program staje się duży i skomplikowany.
Dlaczego nazewnictwo zmiennych jest ważne?
Nazwy zmiennych mają kluczowe znaczenie dla czytelności kodu. Dobrze dobrane nazwy:
- Ułatwiają zrozumienie, do czego zmienna służy.
- Sprawiają, że kod jest bardziej zrozumiały dla innych programistów (oraz dla nas samych po pewnym czasie).
- Zmniejszają ryzyko błędów.
Złe nazwy zmiennych mogą:
- Wprowadzać zamieszanie.
- Sprawiać, że kod jest trudny do odczytania i utrzymania.
- Prowadzić do trudnych do znalezienia błędów.
Podstawowe zasady dobrego nazewnictwa zmiennych
Znaczące i opisowe nazwy
Zmienna powinna mieć nazwę, która jasno wskazuje, jakie dane przechowuje lub jaka jest jej rola w programie.
Przykład:
// Dobre praktyki:
int liczbaUczniow; // Zmienna, która przechowuje liczbę uczniów.
double sredniaOcena; // Zmienna, która przechowuje średnią ocenę.
// Złe praktyki:
int x; // Nie wiadomo, co przechowuje zmienna "x".
double so; // "so" nic nie mówi o tym, co przechowuje ta zmienna.
Unikanie skrótów (jeśli nie są one powszechnie rozumiane)
Skróty mogą być użyteczne w bardzo długich nazwach, ale należy unikać skrótów, które są zbyt krótkie lub niejasne.
Przykład:
// Dobre praktyki:
int liczbaStudentow; // Lepiej w pełni opisać, co przechowuje zmienna.
string pelneImie; // Czytelna i pełna nazwa.
// Złe praktyki:
int ls; // Skrót, który może być mylący.
string pi; // Niejasne, co "pi" oznacza.
Używanie języka angielskiego w nazwach zmiennych
Chociaż programowanie można prowadzić w różnych językach, ogólnie przyjętą dobrą praktyką jest pisanie nazw zmiennych w języku angielskim. Jest to ważne, ponieważ kod może być czytany i używany przez programistów na całym świecie.
Przykład:
// Dobre praktyki:
int numberOfStudents;
string fullName;
// Złe praktyki:
int liczbaStudentow; // Zmienna w języku polskim, co może być problemem w międzynarodowym zespole.
Kolejność słów
Zmienna powinna być opisana w sposób naturalny, np. od ogółu do szczegółu. Unikamy odwracania porządku słów.
Przykład:
// Dobre praktyki:
string studentFirstName;
string studentLastName;
// Złe praktyki:
string firstNameStudent; // Mniej intuicyjne, trudniejsze do odczytania.
CamelCase i PascalCase
W programowaniu przyjęło się używać dwóch popularnych konwencji przy nadawaniu nazw zmiennym:
- CamelCase – Nazwa zaczyna się małą literą, a każda kolejna część słowa zaczyna się wielką literą (np.
studentAge
,numberOfBooks
). Jest to standard dla zmiennych i argumentów funkcji. - PascalCase – Każde słowo zaczyna się od wielkiej litery (np.
StudentAge
,NumberOfBooks
). Jest to standard dla nazw klas w wielu językach, w tym w C#.
Przykład:
// CamelCase:
int liczbaUczniow; // Zmienna w konwencji CamelCase
// PascalCase (dla klas i metod):
public class Uczen // Klasa używająca PascalCase
{
public string FullName; // PascalCase dla właściwości
}
Nie używaj nazw zarezerwowanych słów
W C# istnieją pewne słowa kluczowe (np. int
, double
, for
), które są zarezerwowane i nie można ich używać jako nazw zmiennych.
Przykład:
// Złe praktyki:
int int; // "int" to słowo kluczowe, nie można go użyć jako nazwy zmiennej.
double for; // "for" to także słowo kluczowe.
Używanie podkreślenia (_
) w specjalnych przypadkach
W niektórych sytuacjach możemy spotkać zmienne zaczynające się od podkreślenia (_
), co jest stosowane głównie w polach prywatnych klas lub zmiennych tymczasowych, np. _liczbaOsob
.
Przykład:
public class Klasa
{
private int _liczbaUczniow; // Prywatna zmienna w klasie
}
Przykłady dobrych i złych praktyk
Dobre praktyki:
int liczbaProduktow; // Jasne, co zmienna przechowuje
double sredniaCenaProduktu; // Przejrzysta nazwa
bool czyZalogowany; // Nazwa wskazuje na pytanie o stan
Złe praktyki:
int l; // Zmienna "l" jest zbyt krótka i niejasna
double x; // Zmienna "x" nic nie mówi o swoim przeznaczeniu
bool flag; // "flag" nie wskazuje, co ta flaga oznacza
Dobre praktyki nazewnictwa zmiennych
Bądź zwięzły, ale opisowy: Nazwy zmiennych powinny być wystarczająco krótkie, aby były łatwe do przeczytania, ale wystarczająco długie, aby jasno opisywać przechowywane dane.
Przykład:
int liczbaZamowien = 10; // Dobra praktyka
int z = 10; // Zła praktyka
Unikaj jednorodnych nazw zmiennych: Zmienna i
, j
, k
może być używana w prostych pętlach, ale w większym programie takie nazwy mogą powodować zamieszanie.
Przykład:
for (int i = 0; i < liczbaProduktow; i++)
{
Console.WriteLine(i);
}
Kieruj się kontekstem: Nazwy zmiennych powinny odzwierciedlać kontekst programu.
Przykład:
string customerName; // Dobrze - wskazuje, że zmienna przechowuje imię klienta
string name; // Mniej jasne w większym kontekście
Konwencje nazewnicze
W różnych językach programowania oraz w C# obowiązują pewne konwencje nazewnicze, które sprawiają, że kod jest spójny i czytelny.
CamelCase (np. liczbaProduktow
)
Używane do nazw zmiennych lokalnych, parametrów funkcji.
Przykład:
int liczbaProduktow = 100;
PascalCase (np. LiczbaProduktow
)
Używane do nazw klas, metod, publicznych właściwości.
Przykład:
public class Produkt
{
public int LiczbaProduktow { get; set; }
}
Snake_case (np. liczba_produktow
)
Rzadko używana w C#, ale można ją spotkać w innych językach jak Python. W C# preferowane są CamelCase i PascalCase.
Dobre nazewnictwo zmiennych to klucz do czytelnego i zrozumiałego kodu. Zasady te mogą początkowo wydawać się drobiazgowe, ale w miarę jak programy stają się większe i bardziej złożone, stosowanie tych zasad ułatwia pracę zarówno programiście, który pisał kod, jak i innym osobom, które będą nad nim pracować w przyszłości.