C# to język programowania opracowany przez firmę Microsoft, używany głównie do tworzenia aplikacji na platformę .NET. Jego główne cechy to:
- Obiektowość: programowanie oparte na klasach i obiektach,
- Silnie typowany: zmienne mają określone typy, co pomaga unikać błędów,
- Czytelność: składnia języka jest zbliżona do innych popularnych języków, np. Java czy C++.
Instrukcje i przepływ wykonania
Instrukcje to pojedyncze polecenia, które mówią programowi, co ma zrobić. Każda instrukcja w C# zwykle kończy się średnikiem (;
). Przykłady instrukcji:
- Deklaracja i inicjalizacja zmiennej
- Przypisanie wartości do zmiennej
- Wywołanie metody (np.
Console.WriteLine("Tekst");
) - Instrukcje warunkowe (np.
if
,else
) - Instrukcje pętli (np.
for
,while
)
Przepływ wykonania to kolejność, w jakiej instrukcje są wykonywane przez program. Domyślnie w C# instrukcje wykonywane są od góry do dołu (od pierwszej linii do ostatniej), ale możemy sterować przepływem za pomocą instrukcji warunkowych i pętli.
using System;
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Zaczynamy program..."); // 1. Instrukcja
int liczba = 10; // 2. Instrukcja: deklaracja i przypisanie
liczba = liczba + 5; // 3. Instrukcja: zmiana wartości zmiennej
Console.WriteLine("Wartość liczby: " + liczba); // 4. Instrukcja
}
}
Powyższy program wykonuje instrukcje kolejno od 1. do 4.
Identyfikatory (zmienne)
Identyfikatory to nazwy, które nadajemy zmiennym, metodom, klasom, itp. w kodzie. W C# istnieją pewne zasady i dobre praktyki nazewnictwa:
- Zmienne najczęściej zapisujemy w stylu camelCase, np.
mojaZmienna
. - Nazwy klas piszemy w stylu PascalCase, np.
MojaKlasa
. - Nazwy metod również często pisze się w stylu PascalCase, np.
MojaMetoda()
.
Deklaracja i inicjalizacja zmiennej
- Deklaracja zmiennej to poinformowanie kompilatora o jej typie i nazwie, np.: csharpKopiujEdytuj
int liczba;
- Inicjalizacja zmiennej to nadanie jej wartości w momencie deklaracji, np.:
int liczba = 10;
- Przypisanie wartości do istniejącej zmiennej:
liczba = 5;
Przykładowy kod:
using System;
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
// Deklaracja zmiennej typu całkowitoliczbowego (int)
int wiek;
// Przypisanie wartości
wiek = 20;
// Wypisanie wartości zmiennej
Console.WriteLine("Wiek: " + wiek);
// Deklaracja i inicjalizacja w jednej linii
int liczbaUczniow = 25;
Console.WriteLine("Liczba uczniów: " + liczbaUczniow);
// Zmiana wartości zmiennej
liczbaUczniow = 30;
Console.WriteLine("Zaktualizowana liczba uczniów: " + liczbaUczniow);
}
}
Ważne, by pamiętać, że w C# obowiązuje wielkość liter. liczbaUczniow
i LiczbaUczniow
to dwie różne nazwy.
Komentarze
Komentarze służą do wyjaśniania kodu lub tymczasowego wyłączania fragmentów kodu. Kompilator je ignoruje, więc nie mają wpływu na działanie programu.
- Komentarz jednolinijkowy rozpoczyna się od
//
// To jest komentarz jednolinijkowy
- Komentarz wielolinijkowy rozpoczyna się od
/*
i kończy*/
/*
To jest komentarz
wielolinijkowy
*/
Przykładowy kod z komentarzami:
using System;
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
// Komentarz: poniższa linijka wypisze tekst w konsoli
Console.WriteLine("Hello World!");
/*
Komentarz wielolinijkowy:
Możemy w nim opisać bardziej złożone fragmenty kodu
lub wskazówki dla innych programistów.
*/
}
}
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe (ang. keywords) to zarezerwowane wyrazy w języku C#. Nie można ich używać jako nazw zmiennych, metod czy klas, ponieważ mają specjalne znaczenie w języku. Oto kilka przykładów:
int
– typ całkowitoliczbowystring
– typ tekstowybool
– typ logiczny (prawda/fałsz)class
– służy do deklaracji klasynamespace
– przestrzeń nazwif
,else
,for
,while
,switch
– sterowanie przepływem programupublic
,private
,static
– modyfikatory dostępu i członków klasyvoid
– typ zwracany przez metodę, oznaczający brak zwracanej wartościreturn
– słowo kluczowe do zwracania wartości z metody
Ćwiczenia praktyczne
Ćwiczenie 1: Zmienne i komentarze
- Utwórz nowy projekt konsolowy w Visual Studio lub innej wybranej platformie.
- Zadeklaruj zmienną typu
string
o nazwieimie
i przypisz do niej swoje imię. - Zadeklaruj zmienną typu
int
o nazwiewiek
i przypisz do niej dowolną liczbę. - Wypisz wartości obu zmiennych w konsoli.
- Dodaj w kodzie komentarz jednolinijkowy oraz wielolinijkowy opisujący, co robi Twój program.
Przykładowe rozwiązanie:
using System;
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
// Deklaracja i inicjalizacja zmiennej typu string
string imie = "Jan";
// Deklaracja i inicjalizacja zmiennej typu int
int wiek = 25;
/* Wyświetlenie wartości zmiennych
w konsoli */
Console.WriteLine("Imię: " + imie);
Console.WriteLine("Wiek: " + wiek);
}
}