Pętle

W Javie dostępne są różne rodzaje pętli, które pozwalają na wielokrotne wykonanie bloku kodu. Każdy rodzaj pętli ma swoje zastosowanie w zależności od kontekstu i potrzeb programisty. Oto przegląd wszystkich dostępnych typów pętli w Javie wraz z opisem i przykładami.

1. Pętla for

for (int i = 0; i < 5; i++) {
    System.out.println("Wartość i: " + i);
}

2. Pętla while

Pętla while wykonuje blok kodu, dopóki spełniony jest określony warunek. Pętla ta jest użyteczna, gdy liczba iteracji nie jest znana przed wejściem do pętli.

int i = 0;
while (i < 5) {
    System.out.println("Wartość i: " + i);
    i++;
}

3. Pętla do-while

Podobnie jak pętla while, pętla do-while wykonuje blok kodu, dopóki spełniony jest warunek. Różnica polega na tym, że w przypadku do-while blok kodu jest wykonany przynajmniej raz, ponieważ warunek jest sprawdzany po wykonaniu bloku kodu.

int i = 0;
do {
    System.out.println("Wartość i: " + i);
    i++;
} while (i < 5);

4. Pętla for-each

Pętla for-each, znana również jako „enhanced for loop”, jest specjalnie zaprojektowana do iteracji przez elementy kolekcji (np. tablice, listy). Jest to bardziej zwięzła forma pętli for, gdy nie potrzebujemy używać indeksu podczas iteracji.

int[] liczby = {1, 2, 3, 4, 5};
for (int liczba : liczby) {
    System.out.println(liczba);
}

Przykłady zastosowań

  • Pętla for: idealna do iteracji przez zakres liczbowy lub wykonania określonej liczby iteracji.
  • Pętla while: użyteczna, gdy warunek zakończenia pętli zależy od dynamicznie zmieniających się danych.
  • Pętla do-while: gwarantuje wykonanie bloku kodu przynajmniej raz, co jest przydatne, gdy blok kodu musi zostać wykonany przed sprawdzeniem warunku.
  • Pętla for-each: najlepszy wybór do iteracji przez kolekcje lub tablice, gdy nie potrzebujemy indeksu elementu.