Zmienne w Javie to jedno z podstawowych pojęć, które pozwalają na przechowywanie danych w programie. Każda zmienna musi być zadeklarowana z określonym typem, który decyduje o rodzaju danych, jakie można w niej przechowywać, oraz operacjach, które można na niej wykonywać. Oto przegląd głównych typów zmiennych w Javie wraz z przykładami:
Zmienne w Javie to jedno z podstawowych pojęć, które pozwalają na przechowywanie danych w programie. Każda zmienna musi być zadeklarowana z określonym typem, który decyduje o rodzaju danych, jakie można w niej przechowywać, oraz operacjach, które można na niej wykonywać. Oto przegląd głównych typów zmiennych w Javie wraz z przykładami:
Typy proste (prymitywne)
int
– przechowuje liczby całkowite. Na przykład:int liczba = 5;
double
– przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe (z ułamkami). Na przykład:double temperatura = 36.6;
char
– przechowuje pojedynczy znak. Na przykład:char litera = 'A';
boolean
– przechowuje wartości logiczne:true
(prawda) lubfalse
(fałsz). Na przykład:boolean czyPada = false;
Typy obiektowe
String
– przechowuje ciągi znaków (tekst). Na przykład:String imie = "Jan";
Integer
,Double
– są to obiektowe odpowiedniki typów prymitywnych, które oferują dodatkowe metody. Na przykład:Integer wiek = 30;
- Tablice – pozwalają przechowywać wiele elementów tego samego typu. Na przykład:
int[] liczby = {1, 2, 3};
Deklaracja i inicjalizacja
Zmienna musi być najpierw zadeklarowana, a następnie może być zainicjowana (choć można to zrobić w jednym kroku).
- Deklaracja: podajesz typ i nazwę zmiennej. Na przykład:
int liczba;
- Inicjalizacja: przypisujesz wartość do zmiennej. Na przykład:
liczba = 5;
- Deklaracja i inicjalizacja razem:
int liczba = 5;
Zakres zmiennych
Zakres zmiennej określa, w jakiej części programu zmienna jest dostępna. Zmienne lokalne, deklarowane wewnątrz metody, są dostępne tylko w tej metodzie. Zmienne instancyjne (pola obiektów) są dostępne dla wszystkich metod w klasie.
Przykłady:
public class TestZmiennych {
public static void main(String[] args) {
// Zmienne prymitywne
int wiek = 25;
double wzrost = 180.5;
char inicjal = 'K';
boolean czyProgramista = true;
// Zmienne obiektowe
String nazwisko = "Kowalski";
Integer liczbaPunktow = 100;
Double temperatura = 36.6;
// Tablica
int[] liczby = {1, 2, 3, 4, 5};
// Wypisywanie wartości zmiennych
System.out.println("Wiek: " + wiek);
System.out.println("Wzrost: " + wzrost);
System.out.println("Inicjał: " + inicjal);
System.out.println("Czy programista? " + czyProgramista);
System.out.println("Nazwisko: " + nazwisko);
System.out.println("Liczba punktów: " + liczbaPunktow);
System.out.println("Temperatura: " + temperatura);
System.out.println("Pierwsza liczba z tablicy: " + liczby[0]);
}
}
Ten prosty program demonstruje różne typy zmiennych w Javie oraz sposób ich deklaracji, inicjalizacji i użycia. Przykład pokazuje także, jak można wypisać wartości zmiennych na standardowym wyjściu.