Zmienne

Zmienne w Javie to jedno z podstawowych pojęć, które pozwalają na przechowywanie danych w programie. Każda zmienna musi być zadeklarowana z określonym typem, który decyduje o rodzaju danych, jakie można w niej przechowywać, oraz operacjach, które można na niej wykonywać. Oto przegląd głównych typów zmiennych w Javie wraz z przykładami:

Zmienne w Javie to jedno z podstawowych pojęć, które pozwalają na przechowywanie danych w programie. Każda zmienna musi być zadeklarowana z określonym typem, który decyduje o rodzaju danych, jakie można w niej przechowywać, oraz operacjach, które można na niej wykonywać. Oto przegląd głównych typów zmiennych w Javie wraz z przykładami:

Typy proste (prymitywne)

  • int – przechowuje liczby całkowite. Na przykład: int liczba = 5;
  • double – przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe (z ułamkami). Na przykład: double temperatura = 36.6;
  • char – przechowuje pojedynczy znak. Na przykład: char litera = 'A';
  • boolean – przechowuje wartości logiczne: true (prawda) lub false (fałsz). Na przykład: boolean czyPada = false;

Typy obiektowe

  • String – przechowuje ciągi znaków (tekst). Na przykład: String imie = "Jan";
  • Integer, Double – są to obiektowe odpowiedniki typów prymitywnych, które oferują dodatkowe metody. Na przykład: Integer wiek = 30;
  • Tablice – pozwalają przechowywać wiele elementów tego samego typu. Na przykład: int[] liczby = {1, 2, 3};

Deklaracja i inicjalizacja

Zmienna musi być najpierw zadeklarowana, a następnie może być zainicjowana (choć można to zrobić w jednym kroku).

  • Deklaracja: podajesz typ i nazwę zmiennej. Na przykład: int liczba;
  • Inicjalizacja: przypisujesz wartość do zmiennej. Na przykład: liczba = 5;
  • Deklaracja i inicjalizacja razem: int liczba = 5;

Zakres zmiennych

Zakres zmiennej określa, w jakiej części programu zmienna jest dostępna. Zmienne lokalne, deklarowane wewnątrz metody, są dostępne tylko w tej metodzie. Zmienne instancyjne (pola obiektów) są dostępne dla wszystkich metod w klasie.

Przykłady:

public class TestZmiennych {
    public static void main(String[] args) {
        // Zmienne prymitywne
        int wiek = 25;
        double wzrost = 180.5;
        char inicjal = 'K';
        boolean czyProgramista = true;
        
        // Zmienne obiektowe
        String nazwisko = "Kowalski";
        Integer liczbaPunktow = 100;
        Double temperatura = 36.6;
        
        // Tablica
        int[] liczby = {1, 2, 3, 4, 5};
        
        // Wypisywanie wartości zmiennych
        System.out.println("Wiek: " + wiek);
        System.out.println("Wzrost: " + wzrost);
        System.out.println("Inicjał: " + inicjal);
        System.out.println("Czy programista? " + czyProgramista);
        System.out.println("Nazwisko: " + nazwisko);
        System.out.println("Liczba punktów: " + liczbaPunktow);
        System.out.println("Temperatura: " + temperatura);
        System.out.println("Pierwsza liczba z tablicy: " + liczby[0]);
    }
}

Ten prosty program demonstruje różne typy zmiennych w Javie oraz sposób ich deklaracji, inicjalizacji i użycia. Przykład pokazuje także, jak można wypisać wartości zmiennych na standardowym wyjściu.