Zmienne

W Kotlinie, podobnie jak w innych językach programowania, zmienne są podstawowym sposobem przechowywania danych. Kotlin wprowadza kilka kluczowych koncepcji, które pomagają zarządzać danymi w sposób bardziej bezpieczny i wydajny. W Kotlinie wyróżniamy dwa główne typy zmiennych: val i var.

Typy zmiennych
  • val (Value): Jest to skrót od „value” i wskazuje na zmienną, której wartość nie może być zmieniona po przypisaniu (niemutowalna). Inaczej mówiąc, jest to odpowiednik stałej. Używaj val, kiedy wartość zmiennej nie powinna się zmieniać po jej inicjalizacji.
  • var (Variable): Jest to skrót od „variable” i oznacza zmienną, której wartość może być zmieniona (mutowalna). var pozwala na zmianę przypisanej wartości w trakcie działania programu.
Deklarowanie zmiennych

Deklarowanie zmiennej w Kotlinie jest proste. Możesz jasno określić typ danych, ale w większości przypadków kompilator jest w stanie wywnioskować typ na podstawie przypisanej wartości.

val liczba: Int = 10 // niemutowalna zmienna typu Int
var tekst: String = "Witaj" // mutowalna zmienna typu String

// Kompilator Kotlin potrafi wywnioskować typ zmiennej, więc nie musisz go jawnie podawać
val liczbaPi = 3.14
var powitanie = "Hej"
Przykłady

1. Zmienne val – niemutowalne

val nazwa = "Kotlin"
// nazwa = "Java" // To spowoduje błąd, ponieważ 'val' nie może być zmienione po inicjalizacji

2. Zmienne var – mutowalne

var wiek = 30
wiek = 31 // To jest dozwolone, ponieważ 'var' można zmieniać
3. Typy danych

Kotlin obsługuje różne typy danych, w tym liczby całkowite (Int), liczby zmiennoprzecinkowe (Double, Float), znaki (Char), ciągi znaków (String) i wiele innych.

val liczbaCalkowita: Int = 100
var liczbaZmiennoprzecinkowa: Double = 99.99
val znak: Char = 'A'
val ciagZnakow: String = "Kotlin jest super!"
Zmienne globalne i lokalne
  • Zmienne globalne są zmiennymi zadeklarowanymi poza funkcjami i są dostępne w całym pliku.
  • Zmienne lokalne są zmiennymi zadeklarowanymi wewnątrz bloków kodu, takich jak funkcje, i są dostępne tylko w ramach tych bloków.
Nullability

Kotlin wprowadza system, który pozwala na unikanie błędów związanych z wartościami null poprzez rozróżnienie typów zmiennych na te, które mogą przyjmować wartość null, i te, które nie mogą.

var mozeBycNull: String? = null // Zmienna może przechowywać null
var nieMozeBycNull: String = "Kotlin" // Zmienna nie może przechowywać null, próba przypisania null spowoduje błąd

Dzięki tym cechom, Kotlin pomaga tworzyć bardziej bezpieczny kod, zmniejszając ryzyko wystąpienia NullPointerException. Pamiętaj, że efektywne korzystanie ze zmiennych to klucz do pisania czytelnego i wydajnego kodu. Praktykuj używanie różnych typów zmiennych i obserwuj, jak wpływają one na działanie twoich programów.