W przedstawionym kodzie zostało zaprezentowane jedno z podstawowych założeń programowania obiektowego. Jest to:
public class Owoc {
}
public class Truskawka extends Owoc {
}
public class Jablko extends Owoc {
}
Opcje odpowiedzi:
A) dziedziczenie.
B) abstrakcja.
C) hermetyzacja.
D) polimorfizm.
A) dziedziczenie.
Wyjaśnienie:
W zaprezentowanym kodzie widać, że klasy Truskawka oraz Jablko dziedziczą po klasie bazowej Owoc. Dziedziczenie to mechanizm w programowaniu obiektowym, który pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie już istniejących. Nowa klasa (nazywana klasą pochodną) przejmuje właściwości i zachowania klasy bazowej, co w kodzie jest pokazane poprzez użycie słowa kluczowego extends.
Klasa Owoc jest klasą bazową, a Truskawka i Jablko są klasami pochodnymi, co oznacza, że dziedziczą one właściwości (lub metody) klasy Owoc. Mechanizm dziedziczenia umożliwia współdzielenie wspólnego kodu między różnymi klasami, redukując powtarzalność i umożliwiając łatwiejsze zarządzanie kodem.
Pozostałe odpowiedzi nie pasują do tego przykładu:
Abstrakcja to ukrywanie szczegółów implementacji, co tutaj nie występuje.
Hermetyzacja dotyczy ukrywania danych (enkapsulacji) wewnątrz obiektów.
Polimorfizm odnosi się do zdolności obiektu do przyjmowania różnych form, co w tym kodzie również nie zostało zaprezentowane.