Konstruktory w Javie to specjalne metody używane do inicjalizowania nowych obiektów. Ich główną funkcją jest ustawienie początkowego stanu obiektu poprzez przypisanie wartości do jego pól. Konstruktor jest wywoływany automatycznie w momencie tworzenia nowego obiektu przy użyciu operatora new. Charakterystyka konstruktorów: Podstawowe Użycie Przykład: Użycie: Konstruktor domyślny (Default Constructor) Jeśli nie zdefiniujesz żadnego konstruktora w swojej […]
Klasy i Obiekty w Javie
Klasa i obiekt to fundamentalne pojęcia w programowaniu obiektowym, które Java implementuje w bardzo rozbudowany sposób. Klasy definiują szablony dla obiektów, określając jakie dane (stany) i działania (metody) obiekt będzie posiadał. Obiekty są instancjami tych klas, które działają według zdefiniowanych schematów. Klasa Klasa w Javie to konstrukcja, która jest używana do tworzenia bardziej złożonych typów […]
Instrukcje break i continue
Instrukcje break i continue są używane do kontrolowania przepływu pętli w Javie. Obydwie instrukcje mogą być używane w różnych rodzajach pętli: for, while oraz do-while. Ich zastosowanie może znacznie wpłynąć na działanie programu, pozwalając na bardziej elastyczne sterowanie iteracjami. Instrukcja break Instrukcja break jest używana do natychmiastowego wyjścia z pętli, w której się znajduje. Najczęściej […]
Konwersja i rzutowanie typów
Konwersja i rzutowanie typów w Javie to dwa mechanizmy umożliwiające przechodzenie między różnymi typami danych. Chociaż te dwa terminy są czasami używane zamiennie, odnoszą się do różnych operacji. Konwersja odnosi się do zmiany typu danych w sposób automatyczny przez Javę, natomiast rzutowanie wymaga jawnego wskazania przez programistę chęci zmiany typu danych. Konwersja typów (Automatic Type […]
Tablice
Tablice w Javie to struktury danych, które pozwalają przechowywać wiele elementów tego samego typu w pojedynczej zmiennej. Tablice są przydatne, gdy potrzebujemy przechować uporządkowany zbiór elementów, takich jak lista liczb, znaków czy obiektów. Oto główne cechy tablic w Javie oraz przykłady ich użycia. Deklaracja Tablicy Deklaracja tablicy informuje kompilator o typie elementów, które tablica będzie […]
Pętle
W Javie dostępne są różne rodzaje pętli, które pozwalają na wielokrotne wykonanie bloku kodu. Każdy rodzaj pętli ma swoje zastosowanie w zależności od kontekstu i potrzeb programisty. Oto przegląd wszystkich dostępnych typów pętli w Javie wraz z opisem i przykładami. 1. Pętla for 2. Pętla while Pętla while wykonuje blok kodu, dopóki spełniony jest określony […]
Instrukcje warunkowe
Instrukcje warunkowe w Javie umożliwiają wykonanie różnych bloków kodu w zależności od spełnienia określonych warunków logicznych. Dzięki nim, program może podejmować decyzje i wykonywać różne akcje w odpowiedzi na zmienne okoliczności. Java oferuje kilka rodzajów instrukcji warunkowych, takich jak if, else if, else, oraz switch. Instrukcja if Instrukcja if pozwala na wykonanie bloku kodu, tylko […]
Operatory logiczne
Operatory logiczne w Javie pozwalają na łączenie wyrażeń logicznych i są fundamentem dla konstrukcji warunkowych oraz pętli. Umożliwiają one wykonanie operacji na wartościach boolean (true lub false). Oto przegląd głównych operatorów logicznych dostępnych w Javie wraz z przykładami ich użycia. 1. Operator AND (&&) Zwraca true tylko wtedy, gdy oba porównywane wyrażenia są prawdziwe. 2. […]
Operatory porównania
Operatory porównania w Javie służą do porównywania dwóch wartości lub obiektów. Wynikiem operacji porównania jest wartość logiczna true lub false, w zależności od tego, czy określone warunki są spełnione. Oto przegląd podstawowych operatorów porównania wraz z przykładami użycia. Operator równości (==) Sprawdza, czy dwie wartości są równe. W przypadku obiektów, porównuje ich referencje, a nie […]
Operatory arytmetyczne
Operatory arytmetyczne w Javie pozwalają na wykonywanie podstawowych operacji matematycznych, takich jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, i wiele innych. Oto przegląd głównych operatorów arytmetycznych dostępnych w Javie wraz z przykładami ich użycia: 1. Dodawanie (+) Operator dodawania łączy dwa operandy i zwraca ich sumę. 2. Odejmowanie (-) Operator odejmowania odejmuje prawy operand od lewego i […]