1. Wprowadzenie – Czym są właściwości? Właściwości to członkowie klasy, które pozwalają nam kontrolować dostęp do danych. Wyobraź sobie, że masz dom z drzwiami wejściowymi. Ty decydujesz, kto może wejść (dostęp do pisania), kto może wyjść (dostęp do czytania), a możesz też postawić ochroniarza, który sprawdzi, czy osoba ma uprawnienia, zanim wpuści ją do domu. […]
C#
Testy jednostkowe w C# – podstawy
1. Wstęp – po co testy jednostkowe? Testy jednostkowe (ang. Unit Tests) to małe fragmenty kodu, które sprawdzają, czy pojedyncza funkcja/metoda działa poprawnie. Ich zadaniem jest automatycznie wykrywać błędy i upewniać się, że program zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami. Dlaczego są ważne? Powód Dlaczego to jest ważne Szybkie wykrywanie błędów Od razu wiemy, co nie […]
Typ char w C#
Czym jest char? char to typ wartościowy reprezentujący pojedynczy znak Unicode. W odróżnieniu od string, który może zawierać wiele znaków, char zawsze reprezentuje dokładnie jeden znak. Kluczowe różnice char vs string: Właściwość char string Cudzysłowy Apostrof 'A’ Cudzysłów „ABC” Liczba znaków Dokładnie 1 0 lub więcej Typ Wartościowy Referencyjny Rozmiar 16 bitów (2 bajty) Zmienny […]
Łańcuchy znaków (string) w C#
Wprowadzenie – czym jest string? Łańcuch znaków (string) to ciąg pojedynczych znaków reprezentujący tekst. W C# jest to typ referencyjny, ale zachowuje się często jak typ wartościowy. Kluczowe informacje: Dostęp do pojedynczych znaków Wyjaśnienie funkcji: 2. Podstawowe właściwości i metody string 2.1 string.Empty – pusty string Wyjaśnienie funkcji: 2.2 Usuwanie białych znaków Wyjaśnienie funkcji: 2.3 […]
Odczyt i zapis plików w C#
Przestrzeń nazw System.IO Wszystkie operacje na plikach w C# znajdują się w przestrzeni nazw System.IO. Musimy ją dołączyć na początku programu: Najważniejsze klasy do pracy z plikami: Słowniczek funkcji i ich działanie: Klasa File (operacje na całych plikach): Klasa StreamReader (odczyt linia po linii): Klasa StreamWriter (zapis linia po linii): Obsługa zasobów: 2. Odczyt plików […]
Pola i modyfikatory dostępu w C# – „Schowki na dane”
Co to są pola w klasie? Pola (fields) to zmienne zdefiniowane wewnątrz klasy, które przechowują dane obiektu. Można je porównać do „schowków” – każdy obiekt ma swoje własne kopie tych schowków z własnymi wartościami. Analogia z życia codziennego Wyobraź sobie szafkę ucznia w szkole: Podstawowe typy pól Pola instancji (zwykłe) Każdy obiekt ma swoją własną […]
Konstruktory w C#-„Fabryka obiektów”
Co to jest konstruktor? Konstruktor to specjalna metoda, która jest wywoływana automatycznie w momencie tworzenia obiektu. Można go porównać do „fabryki” – ustawia początkowy stan obiektu, nadaje mu wartości i przygotowuje do użycia. Analogia z życia codziennego Wyobraź sobie fabrykę samochodów: Podstawy konstruktorów Jak wygląda konstruktor? Charakterystyka konstruktora: Używanie konstruktora Konstruktor domyślny (bezparametrowy) Jeśli nie […]
Referencje w C# – Jak obiekty „żyją” w pamięci
Co to jest referencja? Referencja to jak „adres” obiektu w pamięci komputera. Gdy tworzymy obiekt, nie przechowujemy go bezpośrednio w zmiennej – przechowujemy tylko informację o tym, gdzie ten obiekt się znajduje. Analogia z życia codziennego Wyobraź sobie, że masz notes z adresami znajomych: Różnica między typami wartościowymi a referencyjnymi Typy wartościowe (int, double, bool, […]
Pętle w C#
Pętle to struktury programistyczne, które pozwalają na wielokrotne wykonywanie tego samego bloku kodu. Dzięki nim możemy uniknąć powtarzania kodu i efektywnie przetwarzać duże zbiory danych. Po co nam pętle? Wyobraź sobie, że chcesz wyświetlić liczby od 1 do 100: Z pętlą możesz to zrobić w kilku liniach: Podstawowe pojęcia Pętla while – „dopóki” Pętla while […]
Tablice dwuwymiarowe w C#
Tablice dwuwymiarowe pozwalają na przechowywanie danych w formie tabeli (wiersze i kolumny). Są szczególnie przydatne do reprezentowania macierzy, tabel ocen, planów lekcji czy map. Deklaracja i inicjalizacja tablic 2D Dostęp do elementów w tablicy 2D Właściwości tablic 2D Iterowanie przez tablicę 2D Praktyczny przykład – tabela ocen Obliczenia na tablicach 2D Wyszukiwanie w tablicy 2D